My photo
calenndula@gmail.com * DOLL MAKER, Czech * PANENKÁŘKA *

March 5, 2017

co jíme I * what we eat I


















* takže tady je pokračování a slaný, Rozmarko, slaný!
* tohle je ta rutina, to, co tvoří ty největší části jídla za den. když jsi mě požádala, jestli bych se nepodělila, cože to vlastně jíme, trošku jsem se musela přinutit. protože na blog většinou nedávám rutinu, to, co dělám  běžně, denodenně. dávám si sem pro radost ty sváteční věci, to, co třeba šiju, je pro mě vždy sváteční totiž. anebo dorty. jenže jsem si uvědomila, že tahle rutina ohledně jídla je právě úplně nejdůležitější. to, čeho jíme nejvíc, ta péče, která se pořád opakuje.
* hlavně nejvíc zeleniny, pořád jim opakuju. a taky sobě, jasně. 
* to první jídlo, tam je dýňový salát, vařené fazole a pak syrový salát -  je to ledový salát, okurka a ředkvička. navrch jsem přidala divoká rajčátka za skleníku. a ta mě usvědčují z toho, že tohle jsou fotky z loňského podzimu. takže tak dlouho mi to trvalo...ale víš, nasbírala jsem těch fotek až doteď průběžně víc a postupně je sem dám. zálivku na salát dělám obyčejnou většinou, bylinková sůl, olivový panenský olej, citron. 
* luštěniny dělám pořád podobně, namočím je přes noc a pak vařím v pomalém hrnci, přidám smaženou cibulku, česnek a koření. protože luštěniny se pořád opakují, tak aby to nebyla nuda, obměňuju koření. různé kombinace koření máme moc rádi. luštěniny tvoří náš největší zdroj bílkovin, jíme je skoro denně, pokud teda zrovna si zbytek rodiny nepochutnává třeba na kachně. (ale to já většinou taky sáhnu po luštěninách.)
* dýňový salát dělám tak, že dýni, obyčejně máslovou, oloupu, nakrájím na kostky a podusím s troškou soli a vody doměkka. pak vodu sleju a nechám vychladnout. mezitím nechám macerovat okurku nakrájenou na malé kostičky v soli a citronové šťávě. chci dosáhnout chuti trošku na způsob kyselých sterilovaných okurek. když dýně vychladne, sliju šťávu z okurek a přidám je k dýni. ještě přidám nakrájenou lahůdkovou cibulku a dochutím olivovým olejem (pomace), solí, pepřem, citronem, přidám i trochu octa (bílého balzamika). zamíchám, nechám odležet do druhého dne. salát jíme studený jako přílohu. tenhle salát dělám, aby trošku připomínal bramborový salát. samozřejmě dýně nejsou brambory, ale salát mají všichni moc rádi a rychle zmizí.

* druhé jídlo jsou vařené zelené fazolky. ty ochucuji solí a na závěr přidám prolisovaný česnek a zastudena lisovaný lněný olej. až na závěr a až když to trochu vychladne. pak je tam smažená cuketa na cibulce, asi i nějaké koření jsem dávala...a zase salát. a slunečnicový chleba. jak dělám slunečnicový chleba, popíšu příště.

No comments:

Post a Comment