My photo
calenndula@gmail.com * DOLL MAKER, Czech * PANENKÁŘKA *

February 11, 2014

kváskový chléb No1

tak tohle je ten nejjednodušší chleba, jaký jsem kdy pekla. upřímně a s nadsázkou, nechoďme kolem horkého bochníku, je to naprosto triviální chleba pro líné a blbé. tedy pardon, nikoho nechci urazit! jen tím chci říct, že není vůbec složitý. už jen ta čísla jsou směšně monotónní: asi tak jedno kilo mouky, necelý jeden litr vody, jedna lžíce soli, jedna lžíce kmínu, jeden velký hrnek kvásku. péct asi tak jednu hodinu. a navíc, u nás doma je to chleba - jednička.
1 - 1 - 1 - 1 - 1 - 1 - 1.  
a proto, je to kváskový chléb nambr van!
jaký si ho uděláte, takový ho máte. to znamená, že jaké do něj dáte mouky, je na vaší chuti. já mám celozrnný kvásek, obvykle namelu půl kila krup a do kila dosypu nějakou žitnou mouku, někdy celozrnnou, někdy ani ne, a pak ještě trochu hladké. čím víc dám hladké, tím víc mě rodina chválí a chléb mizí, též babička více baští, protože chléb je ještě vláčnější a nadýchanější... ale mně leží na srdci i zdraví mých drahých a co si budeme povídat, mně celozrnné pečivo chutná nejvíc... takže smůla, celý hladký nikdy nebude.


a teď už postup:  ingredience odvážíme a líně zamícháme v hrnci




formu vyložíme pečícím papírem a těsto vyklopíme. pomůžeme si stěrkou. používám oválný smaltovaný hrnec. důležité je mít k dispozici pokličku.
hrnec přiklopím poklicí a nechám chleba kynout do druhého dne při pokojové teplotě. obvykle mi kyne cca 12 hodin, ale je potřeba se řídit tím, jak se chleba chová právě u vás. záleží na kombinaci složek, teplotě, jakou máte u vás doma, záleží i na tom, jak se chová zrovna ten váš kvásek. délku doby, kterou chleba nechám kynout, odhaduji podle chuti těsta. nesmí být moc kyselé.



nechám troubu rozehřát na 250°C. pak vložím hrnec s chlebem přikrytý poklicí. zapnu horkovzduch a 30 minut si chleba nevšímám. po 30 minutách vypnu horkovzduch, odklopím poklici, teplotu snížím na 150°C a peču ještě dalších 30 minut. někdy mám dojem, že ani po této době chleba není ještě hotový, tak dobu pečení ještě prodloužím.



my máme rádi praskliny na chlebu, proto jsem se přestala snažit se jich vyvarovat. 
chleba vyklopím na mřížku, sundám pečicí papír (někdy ho použiju ještě i při příštím pečení). a jen se kochám vůní. po vychladnutí se kochám i chutí! ááách!




tento chleba není žádný suchar, na kterém si vylomíte zub. peču ho velmi často také proto, že si ho oblíbila i naše babi, protože má měkké kůrky. střídka je mírně vlhká, v bublinách hedvábně lesklá. je třeba ho krájet až po vychladnutí, aby se nelepil na nůž.




ale pak, ukrojíte patku, mírně vlahou ji potřete máslem... požitek! já si jdu ještě vždycky ukrojit další krajíček. (na poslední fotce se chlebík pyšní domácí jelení paštikou. jednou za život si ji můžeme dovolit, když darem dostanete jelení játra, taková příležitost se nezahazuje...)




* za dobu, kdy peču s kváskem, zkoušela jsem různé chleby. do ošatky, do formy... receptů je na internetu k dispozici dost. pečivo téměř nekupujeme a protože peču chléb několikrát do týdne, vítězí u mě jednoduchost. příprava tohoto bochníku nevyžaduje moc času ani energie. peču ho ve formě - hrnci, proto ho stačí líně zamíchat, žádné hnětení a posilování rukou se nekoná. protože je ve formě, tedy těsto může být řidší, není problém ho udělat celý celozrnný. míchám mouky různě podle toho, co je doma, podle nálady.

* množství ingrediencí v receptu je přibližné. podle toho, jakou kombinaci mouk použijete, mění se přeci jen množství vody, délka kynutí i pečení. proto je dobré bedlivě chleba sledovat a dát mu, co potřebuje zrovna ten aktuální jedinečný váš.

*
* a zde už píšu ingredience poněkud přesněji a jen ve stručnosti opakuji celý postup:

295 g kvásku (jestli se vám víc líbí 300, dejte 300)
1 kg mouky
1 lžíce soli
1 lžíce kmínu
semínka dle chuti
950 ml vody


* kynout přibližně 12 hodin při pokojové teplotě
* péct s poklicí 30 minut na 250 °C
* pak 30 minut na 150°C bez poklice, podle potřeby prodloužit dobu pečení

*

5 comments:

  1. Vypadá skvělě (ale já nemám formu, co s tím?). Jelení paštičku bych si dala...

    ReplyDelete
  2. nemusí být forma, ani já nemám žádnou speciální, je to smaltovaný hrnec. je to ten hrnec silnější, těžší, peču v něm třeba i kuře apod. ale v pohodě tento stačí. asi by byl dobrý litináč, ale ten nemám.

    ReplyDelete
  3. To vypadá splendidně! Hmmm a ten krajíček, mňamíííí. Voní to háž k nám do Wischau;-P

    ReplyDelete
  4. jo, to on voní hezky, ano. pokud ho někdo z vás zkusí, přeju úspěšné pečení!

    ReplyDelete