My photo
calenndula@gmail.com * DOLL MAKER, Czech * PANENKÁŘKA *

December 4, 2017

vánoční mýdla 2017 * Christmas soaps 2017

* letošní vánoční mýdla. jsou tady většinou stejné druhy, jaké byly už i loni, protože není proč měnit to, s čím jsme spokojení. ale přibylo i pár druhů nových, protože někdy je prima vyzkoušet i něco nového.

do popisků kopíruji údaje o mýdlech, které jsem už tady na blogu jednou psala.

základní složkou všech mýdel jsou přírodní oleje. některé jsou i zastudena lisované a některé i v bio kvalitě.
dále to jsou výtažky z bylin, některé bylinky a rostlinné složky přidávám do mýdel sušené a mleté.
pro různé příznivé vlivy na pokožku a pro přirozené jemné zbarvení mýdel, které lahodí oku i pleti, používám rozličná koření, sladkovodní řasy, aktivní uhlí. 
nedílnou součástí mýdel je jejich vůně. s jemným mycím účinkem a pěstěním pleti je spojený i zážitek z kombinace vůní... a tady nešetřím. naplno si při výrobě užívám kombinace přírodních éterických olejů.

do všech mýdel přidávám bambucké máslo až po procesu zmýdelnění - chemické reakci mezi oleji a louhem. to znamená, že v mýdle zůstává tento tuk s vynikajícími kosmetickými účinky jaksi navíc ku prospěchu a pěstění pleti, mýdla nevysušují pokožku. máme je vyzkoušená s výborným efektem i na pokožku s atopickým ekzémem.

dělala jsem pokusy s obsahem olejů v mýdlech a na nějakou dobu jsem přestala používat palmový tuk kvůli dopadu, který má jeho získávání na přírodu. je to hrůza, na které se nechci podílet. jenže palmový tuk dává mýdlům pevnost, a tím i trvanlivost. vyzkoušela jsem všelijaké recepty, dokonce i se sádlem, ale nebylo to pořád ono. proto jsem se vrátila k palmovému tuku, ale kupuji zásadně bio fair trade palmový tuk, který je drahej jako prase není získáván na území vykácených pralesů a tudíž kvůli jeho získávání netrpí příroda, zvířátka, nikdo.

kreslit bylinky, i jen na ně myslet, připravovat, mlít, odšťavňovat je, dotýkat se jich, očichávat, ochutnávat...čiré blaho.
přála bych si, aby něco z této radosti pocítili i ti, kdo se budou mýdly mýt. jejich přírodní složky ve výsledku jsou pečující, jemné a neagresivní. většina složek, které používám, se dá bez obav sníst. s jedinou výjimkou, a tím je hydroxid sodný - louh, který zaručuje mycí účinky, reakcí s množstvím olejů a zráním se jeho síla ale zjemní a zůstane jen čistící efekt. 
zatímco v průmyslově vyrobených mýdlech se používají ropné produkty, základem mých mýdel jsou přírodní rostlinné oleje a tuky, všechny v potravinářské a některé i v bio kvalitě. narozdíl od průmyslově vyrobených mýdel, ze kterých se odstraňuje během výroby glycerin, tato mýdla mají všechen glycerin vzniklý při procesu zmýdelnění v sobě ponechán (ani nevím, jak bych ho z nich vyndala :) a tím pádem nevysušují pokožku, naopak o ni pečují.
mýdla obsahují řadu přírodních ingrediencí s pozitivním účinkem na pleť. přírodní konzervant - grepový extrakt a bezpečná přírodní barviva (např. košenila je taky přírodní, ale nepoužila bych ji pro její možné negativní účinky).


všechna mýdla jsou konzervována grapefruitovým extraktem. měla by vydržet beze změny půl roku, ale vím, že vydrží mnohem déle. jediné, co časem ubývá, je vůně. používám skutečně vysoké dávky éterických olejů, takže mýdla hodně silně voní a vůně dlouho vydrží.

nenechte mýdlo ležet ve vodě, ať se nerozmáčí. tak Vám nejdéle vydrží a mytí bude radostné.







růžová mýdla jsou levandulová. zdá se, že většina žen, ale i mužů, oblibuje vůni levandule, vybírají si ji nejčastěji. taky ji miluju. vyzkoušela jsem několik značek levandulového éterického oleje, než jsem přišla na kombinaci, se kterou jsem spokojená. jejich kvalita a charakter vůně totiž docela kolísá značku od značky. teď už jsem našla tu (aspoň podle mě) nejkrásnější. 
do levandulového mýdla taky přidávám najemno mleté květy levandule.
neobjevila jsem dosud přírodní barvivo, které by mělo fialovou, nebo lila barvu. i když určitě takové existuje. ale já používám červený přírodní okr, vlastně je to červený jíl, kterého když dám trošku, udělá krásnou růžovou barvu. růžová barva mi dává pocit něžného objetí a v kombinaci se svěží vůní levandule mi to prostě dohromady sedí.





růžové mýdlo s vůní růží.....áááá, to je požitek. prozatím vzbudilo zájem hlavně u žen a to i u těch starších. mně taky růže moc voní a její vůně mi připadá jako esence ženskosti... 
moc jsem sama sebe potěšila kresbičkou růže. mně ta mýdla (a vlastně snad všechno, co dělám) prostě dělají ohromnou radost!







mýdla s citronovou trávou a jogurtem velmi krásně svěže voní, příroda je prostě geniální. podle mě je to ideální vůně na (letní) ranní osvěžující sprchu. navíc obsah jogurtu dává tomuto mýdlu super extra luxusní pěnu, takže pánové (ale i dámy) mohou směle použít tento trávový kousek na holení. jako rostlinná barviva jsou tu použita chlorella s kurkumou, jejichž detoxikační a antibakteriální efekt se nejen při holení taky hodí.
jogurt se do mýdel dá použít jen zmražený, takže výroba tohoto mýdla je pro mě takové malé dobrodružství. každé mýdlo je trochu jiné a jedinečné, jak už to prostě příroda umí. každá kombinace složek se chová trošičku jinak. je zábavné to pozorovat a zkoumat.









citrusová mýdla svěže voní směsí mandarinky, pomeranče a lemongrassu - citronové trávy. obarvená na pomerančovou barvu jsou čerstvě odšťavněnou mrkví.






































 rozmarýnovomátové mýdlo, světle zelené.
tohle mýdlo je můj miláček pro tu kombinaci vůní, která je v harmonii i s barvou. zatímco máta ochlazuje, rozmarýn aktivizuje, takže opět je to příjemné mýdlo pro svou svěžest, krásně se rozvoní a zpříjemní sprchování. nabízí se zase pro rychlou ranní sprchu, nebo na večerní sprchu po tréninku, cvičení, po vyjížďce na kole... jak je libo. klidně bych si ho vzala i na dovolenou u moře.
louh u tohoto mýdla není rozpuštěn v destilované vodě (kterou si sama destiluju a tedy ručím za kvalitu ;), ale opět je to odšťavněná aloe vera, která vnáší zklidňující, protizánětlivý účinek, který se hodí i po opalování.
mýdlo je přírodně jemně obarveno spirulinou, ta má vyživující i očišťující účinek, je to super potravina s výjimečnými kvalitami, obsahující hodnotné vitamíny, minerály, bílkoviny...













mýdlo s vůní zeleného čaje. vůně je svěží a zelená, mýdlo je obarvené sladkovodní řasou chlorellou (chlorella pyrenoidosa), která má příznivé detoxikační účinky i na pleť.
















































* loni jsem poprvé zkusila udělat mýdlo ve tvaru bábovky. letos jsem trošku doladila složení a vůni a nakreslila jsem i úplně nový obal. tak se z bábovky od babičky s nápisem SUPR BABI stalo mýdlo yum cake.  je to kombinace vanilky, skořice a čokolády, prostě taková bábovková sladká kombinace vůní. mám radost z toho, jak hezky vyšlo :) a soudě podle reakcí, nejsem sama :)





















 * letos jsem taky začala vyrábět skořicové mýdlo cinnamon soap. pro vůni jen skořicový éterický olej a trochu mleté skořice přidávám... ta vůně je božská.





perníčkové mýdlo má v sobě koření a jeho vůně se hodí k Vánocům a Velikonocům, kdy se perníčky pečou. ale jeho sladká a příjemná vůně člověka potěší i během roku.





do vanilkového mýdla dávám pravou vanilku. nejprve dřeň z lusků vyškrábu, to jsou ty malé tečky. potom ještě lusk nastříhám na malinké kousíčky a ty taky přidám do mýdlové hmoty. dělám to přesně tak i u pečení :)
mýdla sladce voní jako zákusky a už mě překvapilo několik mužů, že nalezli zalíbení právě ve vanilkovém mýdle. i drsní muži potřebují jemnost a sladkost, ne že ne.






mýdlo na vlasy aneb tuhý šampón obsahuje luxusní jojobový olej, kakaové a bambucké máslo, taky ricinový olej. je ovoněno levandulovým éterickým olejem.
mytí tuhým šampónem většinou vlasům velmi sedne. je ale dobré dodržet některé náležitosti a to je především kyselý oplach. umyjeme mýdlem vlasy, klidně i víckrát, je-li třeba. opláchneme vodou, pak vodou s octem (dbáme, aby se kyselý oplach dostal všude) a pak ještě čistou vodou. a můžete se těšit svými božskými vlasy...












dlouho jsem přemýšlela o antiseptickém mýdle na problematickou pleť. prošla jsem řadu receptů, v angličtině i v češtině, a nakonec jsem nakombinovala několik receptů, něco přidala a něco vynechala a vznikl můj vlastní recept.
toto mýdlo obsahuje více hodnotných ingrediencí, které je činí dostatečně vybaveným pro péči o citlivou pokožku  dospívajících, kterou umí nejen čistit, ale i opečovat.
především obsahuje panenský olej z pšeničných klíčků v bio kvalitě, který je jedním z nejlepších, pokud jde o péči o pleť. dále ricinový olej, který je hutný a vyživující, dávám ho i do mýdla na vlasy. potom takové ty "obyčejnější" tuky, jako kokosový, olivový, palmový a slunečnicový.
cool černou barvu má mýdlo díky aktivnímu rostlinnému uhlí. zdá se, že ta barva, stejně jako čistící  a detox účinek z něj dělá vhodné mýdlo pro problematickou pleť. aktivní uhlí je takovým "magnetem" na nečistoty, přitahuje je a váže a odvede pryč, stejně jako živočišné/černé uhlí, co se dříve bralo na pročištění trávicího traktu, dnes se používá uhlí rostlinné se stejným efektem, vnitřně i vnějškově. zároveň namleté částečky aktivního uhlí někdy nejsou zcela jemné a podporují čistící efekt mírným peelingovým působením.
protizánětlivé působení dodává šťáva z aloe vera, kterou pěstuji a vždy na výrobu mýdla čerstvě odšťavním.
antiseptický účinek na pleť je zajištěn obsahem čajovníkového (tea tree) éterického oleje, který je známý právě tím, že účinně hubí viry a bakterie, jakož i plísně.
dále je v mýdle i levandulový éterický olej, který je také velice vhodný na problematickou pleť se sklonem k akné. Karel Hadek o něm píše:

Je jedním z mála éterických olejů, které lze použít lokálně na pokožku i sliznici neředěný, působí antisepticky, regeneruje buňky pokožky. Uklidňuje nervové napětí, antidepresivum, působí proti nespavosti. Má blahodárné účinky při bolestech hlavy a proti migréně. Snižuje krevní tlak, je vhodný na popáleniny, hnisavé rány, na rány všeobecně. Má schopnost neutralizace živočišných jedů, je známým repelentem ...  (i proti vlasovým vším), působí i proti molům.
Pravděpodobně nejpoužívanější olej v aromaterapii. Používá se na všechny typy pleti, zejména na citlivou. Obsahuje minimální množství terpenů, proto je velmi jemný a vhodný k ošetření pokožky před i po opalování. Výborný k péči o vlasy (proti lupům), přidává se do přípravků pro ústní a pro intimní hygienu. Dále do masážních přípravků - zmírňuje svalové napětí po námaze, deodoruje. 
tak potud Karel, potěšil mě. díky. 























* dvoubarevné v sobě kombinuje čistící sílu aktivního uhlí a všech antiseptických složek (šťáva z aloe vera, čajovníkový a levandulový olej) spolu s pečující silou olejů. olejová půlka má žlutou barvu hlavně od bio oleje z pšeničných klíčků, lisovaného zastudena, ten má totiž takovou krásně tmavou zlatou barvu. a dále obsahuje ještě ricinový, kokosový, olivový, palmový a slunečnicový olej, které pleť vyživují.











* čokoládové mýdlo s obsahem pravého kakaa. krásně voní jako čokoláda a i tak vypadá, takže pozor...:)
stejně jako čokoláda k jídlu dokáže dát příjemný pocit i při mytí, obsahem přírodních olejů a bambuckého másla se sladkou vůní opečuje i Vaši pleť.
























* tato mýdla jsem udělala na objednávku. zadání bylo: hranaté větší mýdlo prostého tvaru na zavěšení do sprchy. a tak se stalo. chvilku jsem nad tím dumala, měla jsem dojem, že nemám na to vhodnou speciální formu, nevěděla jsem, jak tam udělat tu dírku...ale vymyslela jsem to. mám dojem, že takovýmhle mýdlovým kouskem se člověk vydrží mydlit možná tři čtvrtě roku. anebo rok? prostě určitě hodně dlouho...

6 comments:

  1. Kráááásný mýdla, povedly se!

    ReplyDelete
  2. Hani, to je potěcha krásná i jen pro oči, a jak musí vonět.. A držet ten voňavý kousek v dlani, nechat ho rozpouštět po těle a pak pod peřinou cítit vůni levandule..

    Moje sestra vyráběla a prodávala mýdla v Holandsku na trzích a naučila mě pár triků jak vyrobit ta nejlepší. Ale teď na to nemám prostory, protože žijeme v provizorním a nic nemá své stálé místo. Ale těším se moc až prostor bude, vůně mě vždycky těšily.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ano, ta vůně na fotce není, ale je velmi výrazná a důležitá, přesně tak!
      o prostoru mi ani nemluv, docela s tím bojuju :) když mýdla zrají a když je balím, jsou všude...:)

      Delete
  3. Haničko, voní i přes monitor. Náááádhera.
    Šikulka veliká.
    Krásné adventní dny.
    Bohunka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bohunko, díky! já věděla, že máš zázračný schopnosti, cítit i přes monitor :-)
      krásný advent i Tobě, ať vše zvládneš, máš určitě hodně práce, ale doufám, že i hodně pomocníků.
      Hanka

      Delete